klas2

Eerste blogbericht

Over vijf jaar…

Over vijf jaar werk ik op een basisschool in Nigtevecht. Ik geef drie dagen in de week les aan groep 1/2 en twee dagen in de week les aan groep 7/8. “Dat is een groot verschil” en “Wat een gekke combinatie” zijn nog maar twee opmerkingen die ik als reactie krijg. Ze hebben nog gelijk ook. Dat is precies de reden. Uitdaging, variatie, de liefde en het speelse van de kleuters, het scherpe en soms puberale gedrag van de tieners; daar haal ik mijn liefde voor het vak uit.

bengeltjes

Figuur 1: Mijn (b)engeltjes van groep 7/8

Ik geef de kinderen les, maar zelf leer ik ook elke dag. Ik krijg steeds meer ervaring. Elke dag is anders. Op de basisschool waar ik werk staat zelfstandig werken hoog in het vaandel. Als leerkracht pas ik zelfstandig werken toe met de leertheorie sociaal constructivisme. In plaats van de overdracht van kennis door de leerkracht staat bij de constructivistische theorie de denkactiviteit van de kinderen centraal. Volgens constructivist Lev Semyonovich Vygotsky vindt de ontwikkeling plaats in de naaste ontwikkeling van het kind. De kinderen verbinden informatie aan wat zij al weten, waarbij sociale processen een belangrijke rol spelen (Alkema & Tjerkstra, 2011). Allebei de groepen van de combinatieklas zijn verdeeld in vier niveaugroepen. Elke niveaugroep krijgt een weektaak dat gericht is op de naaste ontwikkeling van de kinderen. Daardoor wordt net als bij het constructivisme de ontwikkeling meer gestuurd door de lerende zelf. De niveaugroepen zitten verspreidt door het lokaal, zodat de kinderen van elkaar kunnen leren wat aansluit op het sociale proces.

De lessen die ik geef over vijf jaar bestaan uit didactische kennis en vaardigheden gecombineerd met vakinhoudelijke kennis, ook wel Pedagogical Content Knowledge genoemd (Shulman, 2007). In mijn lessen heb ik, net als Koehler en Mishra (2008) gedaan hebben, technologie toegevoegd. Toen ik op de basisschool begon, was technologie nog niet vanzelfsprekend. De leerkrachten waren zelfstandig aan het experimenteren met verschillende programma’s. De ICT werd niet passend ingezet uit onwetendheid. In een teamvergadering heb ik dit probleem besproken. De ICT moest verrijkend en passend bij de leerstof zijn. Het doel werd een nieuwe kennisdomein: lesgeven via TPACK core. Technologie is bij TPACK core wel degelijk te onderscheiden in het gebruik in de les. Het is echter wel een geïntegreerd onderdeel bij de vakkennis en didactische vaardigheden van de leerkracht (Braak, Fisser, & Voogt, 2013). Het doel TPACK core was gekozen, omdat de technologie een onderdeel van de les moest worden. De kern van TPACK core is de combinatie van de lesstof, hoe de leerkracht dat overbrengt én waarmee (Kennisnet, 2016).

In de vijf jaar zijn er veel verschillen in het onderwijs zichtbaar. Ik zoek balans tussen de kennisdomeinen van het TPACK-model om succesvolle lessen te geven. Na de vijf jaar probeer ik nog nieuwe tools uit waar ik elke dag van leer. Het belangrijkste is dat de ICT aansluit bij lesstof en mijn manier van lesgeven. De uitgeprobeerde ICT wordt met de collega’s besproken om succes- en geen succeservaringen uit te wisselen. De belangrijkste verandering is dat de ICT nu verrijkend en passend wordt gebruikt en niet als extra wordt gezien. Volgens het SAMR model is dat het kopje augmentation. Augmentation betekent dat de ICT als een functionele verandering wordt gezien (Bottema, 2012) en niet als een vervanging van de les. Zoals Arthur C. Clarke (1980) ooit zei: “Any teacher that can be replaced by a machine, should be!”

bengeltjes1

 

Literatuur

Alkema, E., & Tjerkstra. W. (2011). Méér dan onderwijs. Assen: Van Gorcum.

Clarke, A. (1980). Electronic Tutors [Omni Magazine]. Gedownload op 10 november, van http:/archive.org/stream/omni-magazine-1980-06/OMNI_1980_06#page/n1/mode/2up

Bottema, J. (2012). SAMR model: hoe innovatief is de inzet van ICT in de les?. Geraadpleegd op 6 november 2016, van http://www.leervlak.nl/index.php/icto/samr-model-hoe-innovatief-is-de-inzet-van-ict-in-de-les.html

Braak, J. van, Fisser, P., & Voogt, J. (2013). TPACK: kennis en vaardigheden voor ict-integratie. Geraadpleegd op 9 november 2016, van http://4w.kennisnet.nl/artikelen/2013/05/29/tpack-kennis-en-vaardigheden-voor-ict-integratie/

Kennisnet. (2016). Technologiekompas voor het onderwijs. Gedownload op 9 november, van http://4w.kennisnet.nl/

Mishra, P. (2008). TPACK Handbook, Chapter 1. Geraadpleegd op 8 november, van http://www.punyamishra.com/2008/05/28/tpack-handbook-chapter-1/

Natuurlijk Leren. (z.d.). Sociaal constructivisme. Geraadpleegd op 8 november 2016, van http://www.natuurlijkleren.net/?page_id=249

Shulman, L. (2007). Those Who Understand: Knowledge Grows in Teaching. Gedownload op 8 november, van http://www.fisica.uniud.it/URDF/masterDidSciUD/materiali/pdf/Shulman_1986.pdf

 

 

Geef een reactie

